*

PetterLingonblad Aina on löytynyt ratkaisu!

”Tulivat ja veivät telkkarinkin olohuoneesta”

  • ”Tulivat ja veivät telkkarinkin olohuoneesta”

Keskustelin perintäalalla 90-luvulla toimineen kollegan kanssa. Hän muisteli, kuinka tärkeää raha oli toimeksiantajille lama-ajan Suomessa. Äänensävy velallisia kohtaan saattoi olla armotonta ja jos soittoihin ei vastannut, saatettiin velallisen luona piipahtaa juttelemassa ihan kotikäynnillä.

Velkojen perinnällä onkin ollut pitkään huono kaiku, ja se vaikuttaa edelleen siihen, miten suhtaudumme perintään ja perintätoimistoihin. Tarinat television olohuoneesta vieneestä ulosottomiehestä istuvat tiukassa.

Ei siis ole ihme, että tuoreen kyselytutkimuksen* mukaan jopa 65 % suomalaisista kokee perintätoimistojen lisäävän velallisten ahdinkoa, ja että 71 % suomalaisista kokee perintätoimistojen toimivan velallisten sijaan ennen kaikkea velkojan puolella.

Me perintätoimistot olemme epäonnistuneet kertomaan, miten itse asiassa tässä ajassa toimimme. Ajatus perintätoimistoista kiskureina istuu siksi mielissä tiukasti. Tämä on koko toimialan haaste.

Tämä huono maine vaikuttaa myös perinnän onnistumiseen. Jo nyt näemme, etteivät ihmiset maksuvaikeuksien kohdatessa uskalla olla yhteydessä suoraan velkojiin tai perintätoimistoihin ratkaisun löytämiseksi. 43 % samaiseen tutkimukseen vastanneista koki perintään liittyvän häpeän lannistavana ja uskoi sen estävän maksuvaikeuksiin tarttumista.

Tulevaisuudessa maksaminen helpottuu ja hämärtyy ja samalla siirrymme yhä katkonaisempiin työuriin. Tällöin eriasteiset maksuvaikeudet voivat olla arkipäivää yhä useammalle. Siksikin ymmärrys siitä, että maksuvaikeuksiin on saatavilla apua useilta tahoilta ja ettei perintäkirje tarkoita, että peli on menetetty, voi auttaa meitä ehkäisemään pitkittynyttä ylivelkaantumista.

Koko perintäalan onkin aika katsoa peiliin. Meidän tulee alkaa itse aktiivisesti kertoa, mitä nykyaikainen perintä itse asiassa parhaimmillaan voi olla sekä kehittää toimialan käytäntöjä joustavammiksi. Näin voimme auttaa ihmisiä pääsemään elämässä eteenpäin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Tulevaisuutta katsastava loistava elokuva In time kertoo yhteiskunnasta, jossa joka jokaisen henkilökohtainen saldo on juoksevana lukujonona ranteessa ja kun limiitti loppuu, loppuu samalla elämä.

Sellaisessa yhteiskunnassa perintäfirmoille ei ole käyttöä.

Käyttäjän PetterLingonblad kuva
Petter Lingonblad

Mielenkiintoista. Tuota pitää katsoa. Mutta näinhän se on. Täydellisessä yhteiskunnassa perintäfirmoja ei tarvita. Siihen on vaan vielä valitettavan pitkä matka...

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Olen pahoillani, mutta minulla ei ole aikomustakaan tuoda lisää töitä teille. Käytän vain käteistä, so. Oikeaa Rahaa. Jos minulla ei sitä ole tarpeeksi, olen ilman jotakin minkä ehkä haluan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mitenkäs se sähkön ostaminen aina tarvittaessa sillä käteisellä onnistuu? Puhelimessa voit tietysti pitää prepaid-korttia, mutta vakuutuksia sinulla ei varmaankaan ole.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

No hyvä on, yhtiövastike, vakuutukset, sähkölasku ja puhelinlasku on pakko maksaa verkkopankilla. Jos vaihtoehto olisi, käyttäisin sitä. Mutta luottokortin ja muut turhakkeet pistin pois jo vuosia sitten.

PS. Verkkopankista on aika vaikea maksaa jos tilillä ei ole riittävästi bittejä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #6

Älä yritä sitten ainakaan Jenkeissä kirjautua hotelliin sisään. Ennen kuin ojentavat sinulle edes sisäänkirjoittautumislappua he käsi ojossa pyytävät luottokorttiasi. Siinä ei käteinen kelpaa.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson Vastaus kommenttiin #8

En yritä. Minulla ei ole enää haluja maailmanmatkaamiseen. Minun pitkäaikainen työni joka paiskoi minua ympäri maailmaa vei kaikki sellaiset halut. Viihdyn mainiosti täällä Kotosuomessa.

Käyttäjän PetterLingonblad kuva
Petter Lingonblad

Sopii meille. Tämähän on juuri yksi ongelma jo nyt, ja tulevaisuudessa kenties vielä isompi. Kun konkreettinen raha häipyy ja tilalle tulee luottokortteja, mobiilimaksamista jne., niin on yhä vaikeampaa pitää talousasiat kunnossa. Ja tähän tarvitaan apuvälineitä tulevaisuudessa, koska kuten joku jo tuossa viittasi, niin tulevaisuudessa on hyvin vaikeata pärjätä käteisellä.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Antaas kattoo. Ehkä pitää sitten siirtyä sellaisiin kauppoihin (ehkä "kauppoihin") joissa käteinen kelpaa. Aina niitä tulee olemaan.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"...saatettiin velallisen luona piipahtaa juttelemassa ihan kotikäynnillä". Ihailtavaa tehokkuutta. Ilmeisesti ollut tarpeen. Kyllähän velallinen puhuu ja lupailee tyhjiä.

"...jopa 65 % suomalaisista kokee perintätoimistojen lisäävän velallisten ahdinkoa".
Lisäähän se ahdinkoa, jos joutuu mmaksamaan ostoksensa. Olisi niiiiin kiva vaan ottaa ilmaiseksi kaiken mitä haluaa.

"... että 71 % suomalaisista kokee perintätoimistojen toimivan velallisten sijaan ennen kaikkea velkojan puolella".
Noinhan sen pitääkin olla. Perintätoimiston työnantaja on velkoja.

Kyllä perintätoimistoja edelleen tarvitaan. Niiden tarve ei ole kadonnut mihinkään. Ilmeisesti päinvastoin.
Kommentissa #7 sanotaan "Ehkä pitää sitten siirtyä sellaisiin kauppoihin (ehkä "kauppoihin") joissa käteinen kelpaa. Aina niitä tulee olemaan".
On varmaan ja toivottavasti oikeassa. Euroopassa käteinen kuuluu edelleen olevan suosiossa. Vain Suomessa kohkataan korteista, jotka herkästi lisäävät velkaisuutta. Käteistä käyttäen näkee helpommin kukkaroon kurkkaamalla mihin on varaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Noinhan sen pitääkin olla. Perintätoimiston työnantaja on velkoja."

Toimeksiantaja on velkoja, mutta velalliset ovat myös asiakkaita, koska he muodostavat maksajatahon. Toisaalta velallisia voidaan myös pitää tuotannon raaka-aineena, joten heidän kasvava määränsä on perintäyhtiöiden toiminnan laajentumisen ehdoton edellytys. Perintäyhtiöillähän ei ole senttikään liossa, joten niiden etu on, että yhä useampi jättää laskunsa maksamatta.

Perintäyhtiöiden ja velallisten etu on myös sikäli yhteinen, että molemmat haluavat suorituksen jossain vaiheessa hoituvan ilman ulosottoa. Siksi perintätoimistot myötävaikuttavat positiivisesti velallisen maksuajan ja -järjestelyn saamiseksi.

Käyttäjän PetterLingonblad kuva
Petter Lingonblad

Juuri näin. Kyllähän se velallisasiakas on meille todella tärkeässä roolissa. Meidän etu ja tehtävä on saada ihmiset maksamaan mahdollisimman nopeasti velkansa takaisin. Silloin kaikki voittavat. Pienemmät perintäkulut ja korot velallisasiakkaalle, toimeksiantajalle rahat nopeammin jotta pystyy tekemään lisää kauppaa, ja meillekin parempaa mitä nopeammin ihmiset maksavat. Koska kyllähän meilläkin syntyy kuluja prosessin edetessä. Vapaaehtoisessa perinnässä kulut lasketaan kympeissä, kun taas oikeudellinen perintä maksaa satasia. Tärkeätä olisi saada häpeä pois ja ihmiset toimimaan. Kukaan ei voita jos ihminen passivoituu eikä pyri ratkaisemaan asiaa.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"joten heidän kasvava määränsä on perintäyhtiöiden toiminnan laajentumisen ehdoton edellytys".
Eivät perintätoimistot velallisia tee. Kukin tekee itse itsensä velalliseksi. Laskujen maksaminen ennen perintää olisi viisainta ja halvinta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #13

Näin on eikä toteamukseni ole ristiriidassa kommenttisi sisällön kanssa.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala Vastaus kommenttiin #14
Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"Tämä huono maine vaikuttaa myös perinnän onnistumiseen".
Varmaan vaikuttaa, mutta miten päin ? Lisääkö vai vähentääkö maksuhaluja ? Veikkaan, että lisää ja sehän on hyvä. Nopea maksaminen säästää velallisen rahoja ja velkojan hermoja.

Käyttäjän PetterLingonblad kuva
Petter Lingonblad

Näin ollaan alalla ja Suomessa perinteisesti ajateltu. Mutta meidän mielestämme korkea maksumoraali ja häpeän poistaminen eivät ole ristiriidassa. Onhan se aina parempi puhua avoimesti näistäkin asioista ja hakea apua, jos tilanne käy tukalaksi. Muuten tilanne saattaa mennä turhan pitkälle ja vaikeaksi. Kyllähän ne jotka vaan pystyvät maksavat laskujensa muistutuksen, tai viimeistään ensimmäisen perintäkirjeen yhteydessä. Mutta kaikille muille olisi tärkeätä saattaa tietoa, että ei ole myöhäistä olla yhteydessä ja neuvotella maksusuunnitelmasta tai eräpäivän siirrosta. Tällä hetkellä (tutkimuksen perusteella) häpeä lannistaa ja vie asioita turhan pitkälle ennen kun reagoidaan asiaan. Ei siis välttämättä olla yhteydessä tai haeta apua ennen kun se maksuhäiriö syntyy oikeudellisen perinnän tuloksena. Tähän pitää saada muutosta. Kyllähän yleensä jonkinlainen ratkaisu löytyy jos vaan tarttuu toimeen...

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Uskotaan :-).
Itselläni on ehkä turhankin negatiivinen kuva velallisista oman yhden kokemukseni perusteella.

Toimituksen poiminnat